Overslaan en naar de inhoud gaan
Header Tiktok

Rekruteren op TikTok: ja of neen?

TikTok is tegenwoordig een van de meest populaire sociale mediaplatformen, vooral onder jongeren. Maar is het ook geschikt om aan rekrutering te doen? Je ontdekt het in deze blogpost!

TikTok heeft een uniek algoritme dat gebruikers steeds meer content laat zien die hen interesseert. Hoe meer interactie iemand heeft met bepaalde soorten content, hoe meer vergelijkbare berichten deze persoon te zien krijgt en hoe meer zijn feed afgestemd is op zijn voorkeuren. Maak jij als content creator dus bijvoorbeeld berichten over boekhouders, dan kan je er dankzij dit algoritme quasi zeker van zijn dat deze ook op de feed van boekhouders terecht zullen komen. Het vermogen van TikTok om relevante content tot bij de juiste mensen te brengen, maakt van het platform dus een krachtig middel voor rekrutering. 
 

Voordelen én uitdagingen voor recruiters

Maar juich niet te vroeg. Hoewel TikTok organisch namelijk een goed platform kan zijn om content te verspreiden, is er geen garantie dat al jouw berichten viraal zullen gaan. Het algoritme blijft onvoorspelbaar en kan niet altijd worden gemanipuleerd. Hoewel sommige berichten dus enorm succesvol kunnen zijn, is het belangrijk om realistische verwachtingen te hebben. 

Ook qua adverteren zijn er plus- én minpunten. Een groot voordeel van TikTok is de lage kostprijs voor het maken van advertenties. Het is mogelijk om met een beperkt budget berichten te promoten en deze onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor recruiters die kosteneffectief willen adverteren. Helaas zijn de targetingopties op TikTok momenteel nog erg beperkt. Het platform biedt bijvoorbeeld nog niet de mogelijkheid om specifiek te targeten op basis van locatie, leeftijd en geslacht. LinkedIn en Facebook hebben op dat vlak meer geavanceerde mogelijkheden.

 
Is TikTok geschikt voor rekrutering?

Of TikTok geschikt is voor rekrutering hangt af van je doelgroep. Als jouw doelgroep al actief is op TikTok, dan kan het de moeite waard zijn om dit platform te gebruiken. Het biedt immers een unieke manier om organisch content onder de aandacht te brengen en kan, ondanks de beperkte targetingopties, een waardevolle toevoeging zijn aan de rekruteringsstrategie.


Hulp nodig bij het aantrekken van de nieuwe generatie talent? Wij helpen je graag met onze unieke aanpak!